Wizyta polskiej delegacji branży gier na targach ChinaJoy w Szanghaju

Wizyta polskiej delegacji branży gier na targach ChinaJoy w Szanghaju zaowocowała porozumieniem podpisanym przez Indie Games Polska ze swoim chińskim odpowiednikiem. Wizycie towarzyszył Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Paweł Lewandowski.

Od czwartku do niedzieli polscy producenci gier prezentują swoje tytuły na targach China Joy w Szanghaju. W pierwszym dniu targów Fundacja Indie Games Polska podpisała z China Indie Game Alliance porozumienie o współpracy, które między innymi ma pomóc w otwieraniu gigantycznego chińskiego rynku dla eksportu polskich gier. Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Paweł Lewandowski zaprosił chińskich twórców gier do Polski na targi Poznań Game Arena.

 

Chiński rynek gier, generujący przychody na poziomie 27mld dolarów rocznie, jest już największy na świecie. Polska, na której terenie funkcjonuje 400 studiów tworzących gry, jest jednym z wiodących ich producentów w Europie. To dobrze prognozujące połączenie planuje wykorzystać polska delegacja na China Digital Entertainment Expo & Conference, targach i konferencji cyfrowej rozrywki w Szanghaju, częściej nazywanych w skrócie "ChinaJoy". Jakub Wójcik z Indie Games Polska  przedstawił je jako „bardzo duże wydarzenie, największe w Azji, na którym z najnowszą ofertą gier na chiński rynek zapoznało się przeszło 300 000 zwiedzających. W tym roku zaprezentowaliśmy im także nowe gry z Polski.”. Wizyta składa się z kilku obiecujących elementów jak polskie stoisko na targach ChinaJoy, przyjęcie łączące polską i chińską branżę w Konsulacie RP, jednak chyba najważniejsze jest podpisane między organizacjami branżowymi porozumienie o współpracy.

 

Fundacja Indie Games Polska i China Indie Game Alliance to bliźniacze organizacje pozarządowe, których zadaniem jest wsparcie dla rozwoju rynku gier wideo, wsparcie dla twórców gier w ich edukacji oraz realizacji aspiracji rozwoju rynku gier wideo, jako nowego, ważnego medium. Porozumienie podpisano o godzinie 19:30 czasu chińskiego w Konsulacie Generalnym RP w Szanghaju w obecności Wiceministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Pawła Lewandowskiego oraz Konsula Piotra Nowotniaka.  Ze strony Polskiej sygnatariuszami byli Jakub Wójcik, Marek Czerniak i Paweł Miechowski z IGP, zaś ze strony CIGA Simon Zhu, Weiwei Bao i Tiexin Liang.

 

Obszar współpracy po krótce przedstawił Marek Czerniak: “ma opierać się na wymianie wiedzy i doświadczeń, w tym związanych z organizacją wydarzeń i z działaniami edukacyjnymi, podwyższaniu kwalifikacji twórców gier oraz wsparciu rozwoju rynku gier wideo w Polsce i Chinach.” Polscy producenci gier liczą jednak przede wszystkim, że najważniejszym efektem porozumienia i współpracy, będzie większe otwarcie trudnego i ograniczonego wieloma obwarowaniami chińskiego rynku dla naszego eksportu. Oczywiście zapisane w memorandum wsparcie w tym obszarze ma być wzajemne, Polska może być dla chińskich twórców gier i inwestorów drzwiami do Europy.

 

Po podpisaniu porozumienia sygnatariusze oraz goście udali się na przyjęcie. W ramach otwarcia i powitania gości Minister Lewandowski zaprosił chińską branżę gier do Poznania, na Poznań Game Arena i Game Industry Conference, targi konsumenckie i konferencję biznesową. Znaczenie tych wydarzeń jako jednych z największych w Europie jest bezdyskusyjne - Poznań Game Arena odwiedziło w zeszłym roku ponad 70000 zwiedzających, a w Game Industry Conference wzięło udział ponad 3000 uczestników,  krótko podsumowała Olena Kolikhova z Indie Games Polska. Podkreśliła też atrakcyjność naszej branży „Polska ma już przykłady sukcesów na światową skalę, takie jak Wiedźmin, Dying Light czy This War of Mine. Obecnie branża jawi się jako bardzo atrakcyjna dla inwestorów, także z Chin, którzy mogą wykorzystać tę okoliczność do zdobycia atrakcyjnej pozycji na polskim i europejskim rynku”.  Prezes China Indie Game Alliance, Simon Zhu, w swoim wystąpieniu potwierdził obecność chińskich firm w Poznaniu, przedstawił podjęte przygotowania i zapraszał kolejne firmy do dołączenia do delegacji udającej się do Polski z rewizytą.

 

W przyjęciu oraz networkingu w konsulacie wzięło udział blisko 400 osób, w większości przedstawicieli chińskiej branży gier. Polskę dodatkowo promowały także pozostałe produkty eksportowe: piwo i kiełbasa, a goście mogli zapoznać się z polskimi grami prezentowanymi na specjalnie przygotowanych stoiskach. Dodatkowym elementem przyjęcia była wystawa „Digital Dreamers”, opowiadająca o ponad 30-letniej historii polskiej branży gier, przygotowana przez Indie Games Polska na zlecenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.


Jeszcze przez 3 dni 8 polskich firm prezentować będzie 16 gier na targach China Joy. W tym składzie są m.in. 11bit studios, tym razem w roli wydawcy prezentującego cztery gry, Fat Dog - nowy polski wydawca wystawiający sześć gier, ale też sześć polskich studiów niezależnych. Wszyscy na targi przygotowali specjalnie chińskie wersje gier. Wystawcy z Polski liczą nie tylko na zainteresowanie graczy i mediów, ale przede wszystkim na nawiązanie współpracy z lokalnymi wydawcami i dystrybutorami. Na targach był też obecny CD Project RED, który pozyskał już chińskiego wydawcę dla gry karcianej Gwent i wystawiał ją na jego stoisku.

 

Obecność polskiej delegacji w Szanghaju oraz całość wydarzeń była możliwa dzięki wsparciu Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Adama Mickiewicza oraz Instytutu Polskiego i Konsulatu Generalnego w Szanghaju. Sponsorami przyjęcia w konsulacie dodatkowo były firmy Artifex Mundi i Walkabout oraz Krakowski Park Technologiczny.

Źródło: Fundacja Indie Games Polska

Wstecz

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.
Napisz do nas.
contact