Graj tak, jakby na Ciebie patrzyli – czyli gamifikacja w rekrutacji!

Pamiętacie jak rodzice zerkali na Was, siedzących przy komputerze i mówili „przestań już się bawić”? Nieważne, że akurat rozliczaliście duży projekt albo uczyliście się do sprawdzianu ;) Te czasy na szczęście minęły. Oby bezpowrotnie!

Volkswagen, Ikea, Deloitte – to tylko kilka z wielkich firm, które inwestują w gamifikację różnych procesów biznesowych. Coraz popularniejsza staje się grywalizacja marketingu, zarządzania projektami i … rekrutacji! Ale co to tak naprawdę znaczy?

Grywalizacja (gamifikacja) to wykorzystanie popularnych w grach mechanizmów w życiu codziennym i biznesowym.

Jeśli czasem któryś z Waszych rodziców wymyślał grę typu „posprzątaj pokój, a dostaniesz 10 punktów. Za 100 punktów likwidujemy szlaban na komputer” to już można mówić o grywalizacji. Działało? Jasne, że działało!

Bezpieczna rywalizacja (czasem z samym sobą), wizja nagrody, dowód słuszności podejmowania działań i związana z tym zabawa nakręca nasz poziom dopaminy. W skrócie: mamy większą satysfakcję i zadowolenie z codziennych czynności.

Schematy znane z gier zaczęto wykorzystywać  między innymi w rekrutacji.

Pracownika Gier Szkoleniowych, czy HAYS Poland wraz z Gamfi stworzyły całe systemy pozyskiwania nowych pracowników oparte o gamifikację. Dzięki nim, osoby starające się o pracę uczestniczą w ciekawym i mniej stresującym procesie rekrutacji. Firmy natomiast mogą bardziej praktycznie ocenić umiejętności rekrutowanych pracowników. Koniec ze ściemą w CV ;)

W grach rekrutacyjnych przyszli pracownicy mogą zarządzać miastem (jak w Sim City), ewoluować organizmy (prawie jak w Spore), albo mierzyć się z Bug Bossami. Ich poczynania oceniane są przez specjalne algorytmy stworzone przy współpracy z naukowcami, a do wygrania jest praca. We like it!

Temat grywalizacji w życiu codziennym jest żywy również na Poznań Gamie Arena.

Już w edycji PGA 2012 podczas konferencji GIC (wówczas Zjazd Twórców Gier) dr hab. inż. Mikołaj Morzy prowadził prelekcję "Grywalizacja, czyli gry w prawdziwym życiu". Wówczas przybliżono mechanizmy gamingowe w zwiększaniu skuteczności kampanii społecznych. Od tego czasu gamifikacja jest stałym elementem PGA.

W kolejnych latach rosnącą popularnością cieszyły się takie prezentacje jak „Gamifikacja szkolnictwa wyższego: raport z badań”, czy „Grywalizacja w edukacji. W praktyce!“ przeprowadzona przez reprezentantów Polskiego Towarzystwa Badania Gier.

gic-grywalizacja-pga

Grywalizację w akcji mogliście zobaczyć także podczas tegorocznego PGA 2016, w grze Coffee Noir od studia Doji. Ten tytuł miał pełnić rolę zgrywalizowanego narzędzia szkoleniowego dla menedżerów. Tymczasem podbił także serca graczy spoza świata biznesu. Uwagę zwiedzających przyciągnęła realistyczna i ambitna rozgrywka oparta na wciągającej fabule.

 

coffee-noir-pga

Coraz więcej polskich studiów developerkich wykorzystuje gamifikację w swoich projektach skierowanych do biznesu, trzeciego sektora i edukacji. Część z nich zobaczycie także podczas Poznań Gamie Arena 2017!

Wstecz